PIENOISMALLIMARKETTI

perjantai 24. lokakuuta 2014

Yarr! Black Scorpionin Cutlass!



Päätin kirjoittaa pienen arvostelun kokeilemastani Black Scorpionin Cutlass! miniatyyripelistä. Tilasin suoraan englannista kaverini kanssa läjän figuureita ja sääntökirjan Black Scorpionin sivuilta. Firma on tehnyt hyvin läheisen pelin Mordheimin ja Necromundan hengessä. Tämä juontaa myös siitä, että toisella pelin tekijällä on ollut näppinsä mukana myös Necromundassa. Firma on myös tuottanut suuren läjän erilaisia figuureita resiinistä. Figuurit on hyvin persoonallisia ja eikä oikein voi valittaa hinnastakaan. GW:n resiini figu maksaa noin 10 euroa ja Black Scorpionin (BS) figu maksaa noin 2,5 puntaa / figuuri.

Cutlass pelissä luodaan oma merirosvojoukko tai vaikka kaapparijoukko, jolla sitten soditaan toisten luomia joukkoja vastaan. Valittavana on 7 eri joukkiosta oma mieleinen porukka. Joukkioita on mm. merirosvot, kaapparit, sotilaat, kääpiöt, haltiat, örkit & hiidet ja kuolleet. Kaikilla on omat heikkoutensa ja vahvuutensta, mutta pääsääntöisesti joukot ova hyvin tasaväkiset alussa. Joukkioon sivut mainostava 10 -30 fiuuria, mutta itse sain vain 7 figuuria aloitus joukkooni.

Pelaaminen poikkeaa normaalista sun vuoro, mun vuoro -systeemistä ja antaakin pelaajille toiminta pisteet, joilla voi tehdä toimintoja. Jännäksi tekee myös sen, että vastustaja voi kesken toiminnon ryhtyä tekemään omia toimintoja.

LYHYESTI BS:n FIGUURIT

Black Scorpionin merirosvo
Hinta on mielestäni kohdallaan. Valut ovat olleet ihan ok tasoa. Valureunoja on joutunut hiukan siistimään, mutta mitään epämuodostumia ei ole vielä tullut vastaan. Typerintä figuissa on se, että vartalossa koteloissa olevat pistoolit ovat olemattoman pieniä verrattuna kädessä oleviin pistooleihin. Jotenkin näiden osien scaalassa on liian iso ero... Muutoin figuurit ovat vallan mainioita. Annankin figuureille 4/5 sapelia. Neljäs sapeli on tosin vähän ruosteinen.
Black Scorpionin merirosvo figuuri, joka toimii peleissäni kapteenina. 



Cutlass! sääntökirja ja säännöt

Sääntökirjan ulkonäköön on panostettu. Paljon kuvia, hyvälle paperille painettu ja selkeää tekstiä käytetty, mutta nidonta on perseestä. Olen lukenut sääntökirjan nelkä kertaa ja selaillut sitä, nyt käsissäni on läjä irtolehtiä. Kirja vain hajoaa käsiin, kuin se olisi 1700 lvulta. Mutta se ulkomuodota.


Säännöt yleisesti on mietitty loppuun. Mitään suuria porsaanreikiä, juustoa tai vastaavaa ei ole tullut vastaan säänökirjaa lukiessa. Muutama asia vaati useamman lukukerran, ennekuin pääsi sisään mitä asialla tarkoitetaan. 

SUURI MIINUS on säännöissä se, että ulosanti on kerrottu vähän ristiriitaisesti ja epäselvästi. Jokin asia on mainittu jossain taulukossa ja jokin asia aukeaa, kun lukee 10 sivua myöhemmin selitetyt taidot ym. Pelintekiöille on varmasti selkeeä miten säännöt menevät, mutta ne olisi pitänyt kirjoittaa selkeämmin auki. Ensimmäisen testipelissä on tullut eteen 4-5 asiaa, jotka voi ymmärtää monella tapaa. Osa asioista selkeni pelin edetessä. Esimerkiksi suojautuminen / piiloutumin on kirjoitettu todella vaikeasti ja sitä ei ole selkeästi esitetty kuten Mordheim/Necromundan sääntökirjassa kuvalla. Cutlassin piiloutuminen ja suojassa olo olikin todella paljon samanlainen, kuin Necromundan säännöt. Toisena oli paljon mietitty miten hahmot liikkuvat. Saivatko, ne liikkua suoraan vai saako ne liikkua siksakkia ja kuuluuko hahmon kääntäminen myös liikkumiseen. Tämä tylee esiin siinä, kun hahmoilla on omat ampumalinjansa 90 astetta eteenpäin. Näistä kun päsee kompromissiin kavereidensa kanssa niin peli alkaa sujua. Valitettavasti en kirjoita joka sääntöpohdintaa tähän vaan niistä pitäisi keskutella pelaaja porukan kanssa kasvotusten sääntökirjan kanssa. Muutoin siitä ei kyllä pääse selkeyteen.

Säännöissä ei siis ole tullut vastaa aukkoja, mutta ne olisi voinut kirjoittaa todella paljon selkeämmin, että ei tarvitsisi päättää miten se nyt menee. Päätti asian menevän miten vain, se ei vaikuta pelaajien voittamiseen tai häviämiseen sen enempää. Eli siis mitään suurta IDDQD koodia ei löytynyt piiloitettuna. 

Säännöt: 3,5 sapelia viidestä.
Ulosanti: 2 sapelia viidestä. 

Ensimmäinen pelikokemus

Tosiaan peli etenee kampanjamaisesti... joukkoni voivat kuolla tulla paremmiksi. Lisäksi voi rakentaa tukikohtaa ym. 

Peli oli itseasiassa todella jännittävä. Pelin mekaniikka aiheutti sen että piti oikeasti miettiä mitä tekee. Liian passiivinen pelaaminen johtaa siihen, että vastapuoli saa helposti tehtyä omia touhujaan ilman, että siihen voi puuttua. Piti oikeasti miettiä miten asettaa joukkonsa ja reakoida vastapuoleen. Aseen kantavat pitkälle ja huonoinkin joukon jäsen on tappava ja vaarallinen. Alkuun tietysti oli hidasta, kun piti tarkestella mitä noppaa kulloinkin heitetään ja mitä piti saada tulokseksi. Mutta uskoisin, että sekin nopeutuu sääntöjen tullessa enemmän tutuksi. 

Kampanjan kentät pystyi valikoimaan joukon toiminnalla tai heittämällä noppaa. Periaatteesssa pelaaja voi päättää hyökkääkö, puolustaako vaiko partioi, mutta tässä tulee se ongelma että kun pelaa samaa pelaajaa vastaan niin hahmoille tulee aina sama asettelu kenttään. Korkeintaan kentän muoto muuttuu. Kampanjassa pitäisi olla selkeästi enemmän pelaajia kuin kaksi.

Kampanjasta huokuu muutenkin tarinallinen puoli ja se onkin sidottu todella paljon siihen. Joten kannattaa keksiä alkuvaiheessa hyvä kampanjan tarina ja se voikin johdattaa taistelua paljon enemmän eteenpäin. 

Tässä ensimmäinen pelikenttämme. Kenttä kuvasi hylättyä hiukan viidakoitunutta kaupunkia.


Yhteenveto

Ensimmäisen testipelin jälkeen, huomasin paljon asioita mitä pitää ottaa huomioon. Tukikohta näyttelee itseasiassa tärkeää roolia pelissä. Taktikointi on myös suurempaa ja erot aseiden välillä ovat aika pieniä ja samat kaikille, joten niiden kanssa ei tule juustoiltua (hyväksi käytettyä). Odotankin seuraavaa peliä innolla jotta pääsen kunnolla peliin sisään. 

Tässä vaiheessa antaisin pelille 3,5/5 sapelia. Parempi ulosanti olisi nostanut heti arvosanani neljään sapeliin.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti